Kesähaastattelussa Laurean opiskelija, Pauliina Marjanen

Tämän hetken yksi kuumimmista nimistä stadin baarimikkojen keskuudessa on ehdottomasti Pauliina Marjanen. Onnekseni sain opiskella ensimmäisen opiskeluvuoden Laureassa samalla luokalla Paun kanssa ja tutustua tähän upeaan foliohattunaiseen! Mimmi on rautaa ja timantteja niin ammattitaitonsa kuin luonteensa puolesta. Keskellä kiireistä kesäsesonkia sain napattua Pauliinan nopeeseen kesähaastatteluun.

Pauliina on monelle Helsingin yössä viilettäneelle tuttu kasvo niin kulttimaineessa olevan Steam -giniravintolan kuin Groteskinkin tiskin takaa. Vai pitäiskö jo sanoa Grotesgingin, nimittäin tällä hetkellä mimmi vaikuttaa maailmanlaajuista mainetta ja mammonaa niittävässä Kyrö Distilling Companyssä. Annetaan Pauliinan kertoa lisää mitä kaikkea baariskenessä tapahtuu tällä hetkellä!

 

Kuka on Pauliina? 

Olen Pauliina Marjanen, 23 vuotias helsinkiläinen, ja työskentelen Kyrö Distillery Companyn Globaalina Brand Ambassadorina, eli brändilähettiläänä. Tällä hetkellä asun Punavuoressa.

Miten päädyit työskentelemään Kyrö Distilling Companylle?

Työskentelin baarimestarina ja tutustuin Kyrön tuotteisiin tiskin takana. Firmaan pääsin tutustumaan lähemmin vuoden 2016 alussa, kun liityin Kyrön baarimestareille suunnattuun koulutusohjelmaan, Kyrö Academyyn. Ajatuksena academyssä oli eräänlainen tieto-taito-vaihtokauppa, jossa meitä kuutta suomalaista baarimestaria kuultiin esimerkiksi juomastrategioiden kehityksessä, ja Kyrö tarjosi meille mahdollisuuden tutustua tislaamiseen, alkoholin markkinointiin sekä tuotekehitykseen lähemmin.

Vuoden 2016 aikana tein Kyrölle academyn puitteissa erilaisia keikkoja yksinkertaisemmista cocktailtilaisuuksista kansainvälisten messujen edustukseen. Syksyllä minulle tarjottiin määräaikaista työsopimusta, joka sittemmin on muutettu vakinaiseksi. Viina vei naisen, niin sanotusti 😉

Millainen on ambassadorin ”normipäivä”? Mikä työssä on parasta?

Tää on aina vaikea kysymys… ”Normipäivää” ei oikeastaan ole olemassa, ja se onkin yksi tämän työn parhaista ominaisuuksista. Reissaan noin puolet kuukaudesta, ja matkojen ohjelmat riippuvat aina sesongista, paikallisista kumppaneista ja matkan tarkoituksesta. Luon ja ylläpidän verkostoja alalla, ja koulutan sekä ammattilaisia että kuluttajia tuotteistamme. Tärkeintä työssäni on, että olen sekä suomessa että ulkomailla myyntitiimiemme tukena, mutta olen myös mukana R&D hommissa, uusien brändien kehittelyssä, sekä suunnittelen markkinointitiimin kanssa erilaisia tapahtumia ja aktivaatioita, jotka saatan myös itse loppukädessä toteuttaa. Pysyäkseni kärryillä dynaamisella baari-alalla, vietän paljon aikaa alan julkaisujen kanssa, sekä baareissa istuen ja ammattilaisten kanssa jutellen. Ja tietysti teen paljon gin & toniceja, milloin missäkin päin maailmaa 🙂

Tämän duunin parhaita juttuja on ehdottomasti sosiaalisuus ja vaihtelevuus. Kaikista parasta on kuitenkin se, että pääsee olemaan mukana kehittämässä avoimempaa, kestävämpää ja laadukkaampaa juomakulttuuria.

  

Nuoresta iästä huolimatta olet päässyt työskentelemään todella monipuolisesti sekä baareissa, festareilla kuin Linnan juhlien jatkoilla. Olet myös menestynyt loistavasti erilaisissa alan kilpailuissa. Mikä on ollut mieleenpainuvin keikka missä olet ollut mukana liittyen tämänhetkiseen ammattiisi?

Mieleenpainuvia keikkoja on ollut paljon, mutta pakko myöntää että erikoisin on ollut ihan ensimmäinen ulkomaankeikkani. Olimme Brand Manager Mikko Koskisen kanssa keväällä 2016 Belgiassa, Antwerpissa Veuez -nimisillä alan messuilla, kun Brysselin lentokentällä tapahtui pommi-isku. Olimme edellisenä päivänä lentäneet Brysseliin ja tarkoitus oli lentää seuraavana päivänä kotiin. Se ei tietenkään onnistunut, ja Antwerpin juna-asema oli myös suljettu terrori-uhan takia. Sanomattakin on selvää että messuilla oli aikamoinen häslinki itse kullakin. Monen mutkan kautta onnistuimme Mikon kanssa viimein varaamaan lennon Amsterdamista Helsinkiin, ja saimme kyydin Amsterdamin lentokentälle eräältä messuilla tapaamaltamme herralta joka valmistaa Limoncelloa Hollannissa.
Mitä vaan voi tapahtua, ja etenkin reissun päällä on oltava valmis kaikkeen. Alallamme on kuitenkin mieletön yhteisö, jonka apuun voi aina luottaa.

Mikä on tämän hetken suosikkituote?

Suosikkituotteeni on meidän Juuri, tisle, joka on valmistettu sataprosenttisesta mallastetusta rukiista. Juuri on ikääntymätön viski, eli tuttavallisemmin monille pontikka. Näen sen eräänlaisena Kyrön operaation sydämenä, mistä kaikki alkoi. Se on sitä tavaraa, millä tällä hetkellä täytetään amerikkalaisia tammitynnyreitä, ja mikä kuoriutuu kolmen vuoden päästä tynnyristään upeana ruisviskinä.
Jotkut sanovat, että jopa 80% viskin mausta tulee tynnyri-ikäännytyksessä, ja voidaan todeta että Juuri sellaisenaan on hyvinkin kaukana siitä, mitä Kyrön ruisviski tulee olemaan. Minulle Juuri on alaston, rehellinen, jopa herkkä. Se on lupaus jostain, mitä kannattaa odottaa. Se on sopivassa suhteessa suomalaista historiaa, nykyhetkeä ja tulevaisuutta.
Kesällä rennoissa merkeissä kuluu toki myös Longkyröä, eli meidän Napue-pohjaista karpalo ja rosmariini lonkeroa.

Mikä on tämän kesän mielenkiintoisin resepti mitä suosittelisit testaamaan?

Suosittelen vahvasti tällä hetkellä trendikästä negroni-cocktailia joko Napuella tai Koskuella. Tasasuhteilla Camparia, makeata vermuttia ja giniä, jäitä sekä appelsiinisiivu, toimii lyömättömänä aperitiivina, tai sellaisenaan. Etenkin Napue taipuu helposti myös loppukesän booleihin – nyrkkisääntöreseptinä toimii ”one part sour, two parts sweet, three parts strong and four parts weak”, eli yksi osa sitruuna- tai limemehua, kaksi osaa makeata elementtiä (maustamaton tai maustettu sokerisiirappi), kolme osaa Napueta ja neljä osaa esimerkiksi soodaa tai tonicia.

Mitkä ovat tulevaisuuden trendit ja seuraava iso juttu?

Cocktail-maailmassa eletään tällä hetkellä eräänlaisen barokkiajan alkua. Monimutkaisista, joskus jopa ylilyövistä juomaluomuksista siirrytään yksinkertaisempiin, mutta harkittuihin makuihin. Lähi- sekä sesonkituotteiden käyttö ja säilöminen lisääntyy, ja erilaisten luonnollisten prosessien, kuten käymisen ja hapettumisen valjastaminen baarissa on yhä suositumpaa. Samaan aikaan juomat muuttuvat leikkimielisemmiksi ja helpommin lähestyttäviksi. Keskitytään yhä enemmän paitsi siihen mitä lasista löytyy, myös kaikkeen sen ympärillä. Tämä näkyy baarien sisustuksessa, toiminta-ajatuksissa, asiakaspalvelussa ja hiilijalanjäljissä.

Kuluttajapuolella yhä useampi haluaa juoda maltillisesti, mutta laatua, ja yhä enemmän terveydestään tietoinen asiakas haluaa välttää humalatilaa. Tämä taas tulee näkymään ei liian sokeristen, mutta matala-alkoholipitoisten tuotteiden, kuten vermuttien ja katkeroiden suosiossa. Tietysti myös Kyrö reagoi siihen, mitä asiakas haluaa, ja meiltä voidaankin odottaa pientä perheenlisäystä syksyn puolella näihin liittyen… 😉

Suomessakin voidaan ehkä odottaa cocktailin ilmestyvän tulevaisuudessa myös brunssi-, lounas- sekä illallispöytiin viinin rinnalle, ruoan kanssa paritettavaksi.

Iso kiitos Pauliinalle haastattelusta ja onnea ja menestystä tulevaan! Me jäämme jännityksellä odottamaan mitä uutuuksia syksyn aikana ilmestyy. Sillä välin taidan testata yhden Negronin ja nauttia vihdoinkin saapuneesta lämpöaallosta!

Rye rye ja rentouttavaa viikonloppua kaikille,

Sanna

 

 

Seuraa meitä somessa
Facebook
Instagram

Tiesitkö, että maksuton kouluruoka täyttää tänä vuonna 70 vuotta? 🎉Juhlavuoden kunniaksi HKScan Pro on lanseerannut kampanjan, johon Restokisat halusi lähteä mukaan! Päätimme järjestää Instagramin puolelle kilpailun, johon voit käydä osallistumassa täällä: www.instagram.com/p/BfYkPCdnmGY/?taken-by=restokisat

Blogimme puolella on myös kampanjasta juttua, kannattaa kurkata myös sinne! www.resto.fi/wp/category/blogi/
... See MoreSee Less

Aikaa kilpailun alkuun: