Trendiseminaari Laurea Leppävaaran kampuksella

Resto-kisojen kantava teema oli tänä vuonna vastuullinen liiketoiminta. Trendiseminaarissa kuulimmekin vastuullisuus-teemaisia puheenvuoroja ruoka- ja ravintola-alan kuumimmista aiheista yhteistyökumppaneiltamme. Trendiseminaarin polkaisivat käyntiin Pepper-robotti, Laurea yhteisön uusi jäsen, sekä yksikönjohtaja Margit Lumia.

Aluksi lähdettiin trendimatkalle pellolta haarukkaan muuttuvassa maailmassa HKScanin Tomi Kuittisen kanssa. Häneltä kuulimme, että ”trendi istuu siellä penkissä”. Suurimmiksi trendeiksi Tomi nosti epäsäännöllisen työajan ja monen eri työpaikan vaikutuksen ruokarytmin muuttumisen. Tämä johtuu työelämän jatkuvasta murroksesta. Tomi totesi spontaanisti ”mikään ei kerro ihmisestä paremmin kuin ruoka!” Lihansyönti ei ole Tomin mukaan vähentynyt, vaan kuluttajat ovat alkaneet syömään enemmän vaaleaa lihaa, kanaa ja kalaa.

Ilja Björs toimitusjohtaja Juuri-yhtiöltä kertoi trendeistä ravintolamaailmassa. ”Trendit tulevat ja menevät, mutta tulevat lähes aina takaisin.” Monet trendit ovat myös pysyviä. Ilja nosti erityisesti baarien merkityksen ravintolatrendien kasvussa. Baareissa kuulemma työskentelevät hyvännäköiset ja parhaimmat tyypit. Klassikot ovat tällä hetkellä baariskenessä suuri trendi.

Vaihtoehtoiset proteiinin lähteet ovat megatrendi maailmalla. Suomi on tietyllä tavalla edelläkävijän asemassa niiden massatuotannossa. Jotta Helsinkiin saadaan lisää ruokamatkailua on majoituksen, tapahtumien ja logistiikan oltava myös kunnossa. Pelkät hyvät ravintolat eivät riitä. Muista trendeistä Ilja nosti esille kasvikset, kotiinkuljetusen, kuten Wolt ja Foodora, elämykset, räätälöinnit ja keitraukset kotona. Uusi megatrendi ”hospitality” on nyt vahvassa nousussa. Palvelumuotoilun hallitseminen ja sen avulla asiakkaan huomioiminen tulee olemaan yksi suurimmista kilpailuvalteista tulevaisuudessa.

Laurean alumni, asiantuntija Marjo Rantanen kertoi tunnelmamuotoilusta. Asiakkaan kokonaisvaltainen huomioiminen on suuri trendi tällä hetkellä. Myös tuoksuilla voi vaikuttaa asiakaskokemukseen. On tutkittu, että vaikka unohtaisi miltä joku näyttää tai kuulostaa, tunne jää aina mieleen. Se on aistittavissa heti, kun asiakas saapuu ravintolaan. Tämän vuoksi onkin erittäin tärkeää asiakaskokemusta luodessa muotoilla myös tunnelmaa. Marjolta on myös juuri valmistumassa kirja tunnelmajohtamisesta.

Urtekramin Annika Witting ja Savon koulutusyhtymän Anu Arolaakso kertoivat tiedostavan asiakkaan valinnoista. Tällä hetkellä monet isot yritykset ostavat pieniä yrityksiä. Tästä Annika antoi esimerkkinä luomu Pukka-teemerkin siirtymisestä Unileverin omistukseen. Tiedostava kuluttaja ottaa tällaisista muutoksista selvää ja saattaa vaihtaa juomansa teen toiseen. Vastuullinen kuluttaja puolestaan haluaa, että maapallosta tulee parempi paikka heidän lapsilleen. Tämä on kasvavin kuluttajaryhmä tällä hetkellä. Jos ravintolat eivät vastaa näiden kuluttajaryhmien toiveisiin, riskinä on, että he alkavat ruokailemaan vain kotona. Tiedostavat ja vastuulliset kuluttajat ovat tulevaisuuden supersankareita!

Kiitämme kaikkia puhujia aktiivisesta, innovatiivisesta ja katseita avartavasta seminaarista!

-Maaret

Seuraa meitä somessa
Facebook
Instagram

Tässä koostettuna kisojen parhaita paloja🤩 Kiitos vielä kerran kaikille osallistujille, yhteistyökumppaneille, avustajille ja järjestäjille!😍🤗 ... See MoreSee Less